
Veel ondernemers plannen vage acties in hun agenda zoals ‘netwerken’, ‘DM’s sturen’ of ‘Instagram post maken’. Ze lijken productief, maar leveren vaak weinig op. Waarom? Omdat ze te vaag zijn. In deze blog ontdek je hoe je van dat vage gevoel afkomt en leert hoe je concrete acties plant die wél resultaat opleveren. Zodat je niet alleen druk bent, maar ook echt vooruitkomt in je bedrijf.
Het klinkt allemaal reuze productief. Het staat keurig in je agenda, dus dan ben je goed bezig… toch? Maar als je eerlijk kijkt: wat doe je dan eigenlijk? En belangrijker nog: wat levert het op?
Veel ondernemers plannen acties die goed klinken, maar in de praktijk niks concreets opleveren. Omdat ze — sorry not sorry — te vaag zijn. En als iets vaag is, dan weet je niet precies wat je moet doen.
En dat zorgt uiteindelijk voor die frustratie: “ik ben druk bezig, maar waarom staan er dan nog steeds geen klanten in m’n agenda?”
Waarom vage acties je niet verder helpen
Je hebt ideeën genoeg. Je wil meer klanten. Je wil groeien. Maar eerlijk? Je komt niet echt vooruit.
Dat ligt niet aan jou. Dat ligt aan die vage acties die je plant. Ons brein houdt daar namelijk helemaal niet van.
Als iets groot of onduidelijk voelt, dan weet je niet waar je moet beginnen. En dan ga je het uitstellen. Of je doet wel iets, maar zonder focus. Dus je leert er niks van. Je ziet niet wat werkt. En ondertussen ben je druk met precies de verkeerde dingen.
Hoe concreet moet een actie zijn?
Vuistregel: als je het niet in 10 minuten kunt uitvoeren zonder eerst te moeten denken ‘hoe dan?’ — dan is het te vaag.
En dan komt dat gevoel van overwhelm. Je kent ’m wel.
Voorbeeld actie: Netwerken
Wat bedoel je nou écht met “netwerken”? Dat is geen actie, dat is een verzameling van allerlei mini-stapjes.
Begin eerst met het doel. Waarom wil je netwerken? Wat is je doel? (klanten, zichtbaarheid, collega’s leren kennen etc.)
- Een netwerk zoeken
- Een pitch maken (dit zijn 3-4 zinnen waarin je verteld wie je bent en wat je doet)
- Je pitch oefenen
- Wat ga je aandoen? (yes eerste indrukken tellen wel mee!)
- Voorbereiden bijv. door alvast online te connecten met de deelnemers
- Na afloop nog de mensen met wie je hebt gesproken contacten (anders was het een leuke ontmoeting en gebeurt er verder niks)
Als je deze stapjes opsplitst, wordt het veel behapbaarder. Dan weet je wel wat je moet doen. En guess what? Dan ga je het ook echt doen.
Voorbeeld actie: DM’s sturen via Instagram
“DM’s sturen” lijkt duidelijk, maar is het dat ook?
Voordat je begint is weer de vraag: wat is je doel van DM gesprekken? Daarbij heb je ook cijfers nodig (geen zorgen, in het begin heb je die nog niet, dat is een kwestie van gaan doen en dan ook bij gaan houden).
- Hoeveel DM gesprekken stuur je per dag?
- Wat zijn de aantallen? Dus je stuurt er bijvoorbeeld 10 uit, 5 mensen reageren en uiteindelijk willen 2 mensen een kennismakingsgesprek (ik noem maar even wat)
Voorbeeld: Social media post maken
Ook zo’n klassieker. Maar… wát voor post? Voor wie? Waarom?
Als je duidelijk hebt:
- Wat het doel is (informeren, converteren, connectie maken)
- Wat voor type post je gaat maken (reel, carousel, story?)
- Wat de call to action is (reageren, klikken, aanmelden?)
Je hoeft dan niet eens de inhoudt te bedenken, het gaat om de grote lijnen. Wat onderaan de streep plaats je content omdat je wil dat er bepaald resultaat uit komt. Dan begin je dus van achter naar voren, welk resultaat wil je eruit halen?
Voorbeeld:
Hoe fijn zou het zijn als er in je agenda staat ‘1 reel maken, thema …., Call to action …’ de volgende actie zou kunnen zijn ‘linkedin post: 1 stuk, carrousel met 4 bladzijdes, call to action is ….’
Dat wordt het concreet.
Geen sexy onderwerp. Wel essentieel.
Laten we eerlijk zijn: een actieplan maken is niet per se een “sexy onderwerp”. Maar weet je wat wel sexy is?
👉 Rust
👉 Focus
👉 Klanten in je agenda (yes!)
Dat is wat je krijgt als je niet zomaar “iets” doet, maar weet: als ik A doe, komt er B uit.
Dán ga je bouwen. Dán krijg je grip. Dán wordt ondernemen echt leuk.
Wil je leren hoe je dat aanpakt?
In mijn online training laat ik je precies zien hoe je van dat vage gevoel afkomt, en hoe je concrete acties plant die je bedrijf echt vooruithelpen.
Je leert:
- Hoe je doelen omzet naar behapbare stappen
- Hoe je agenda wél werkbaar wordt
- Hoe je acties plant die echt resultaat opleveren
Geen Excel-sheet-hel of vage doelen, maar praktisch, haalbaar en realistisch.
En bonus: je hoeft niet meer elke ochtend te bedenken: ‘wat moet ik eigenlijk doen vandaag?’
Klik hier voor meer informatie over de online training.