het ligt wel aan jou
10/27/2025
3 min
0

Het ligt wel aan jou (en dat is goed nieuws)

10/27/2025
3 min
0

Iedere ondernemer kent het gevoel dat je dagen vol zijn, maar dat je omzet achterblijft. Je bent druk bezig, je werkt hard, je doet alles wat je denkt te moeten doen, maar toch blijft het resultaat uit. En dan komt de frustratie. Want hoe kan het dat je zo veel energie stopt in je bedrijf en er zo weinig uitkomt

We zoeken de oorzaak meestal buiten onszelf. Het ligt aan het algoritme. Aan de vakantieperiode. Aan de tijd van het jaar. Of aan het feit dat mensen “nu even niet kopen”. Dat voelt veiliger dan toegeven dat het misschien iets met onszelf te maken heeft. Maar de realiteit is simpel. Het ligt wel aan jou. En dat is niet slecht nieuws, het is juist het beste nieuws dat je vandaag kunt krijgen.

Want als het aan jou ligt, kun je er ook iets aan doen. Zodra je accepteert dat jij degene bent die aan de knoppen zit, krijg je grip. Dan hoef je niet meer te wachten tot het algoritme je weer gunstig gezind is of tot de markt beter wordt. Je kunt zelf de juiste acties kiezen die wél resultaat opleveren.

De meeste ondernemers weten namelijk best wat ze moeten doen om klanten te krijgen. Ze doen het alleen niet. Niet omdat ze geen motivatie hebben, maar omdat ze blijven hangen in de veilige dingen. De dingen die goed voelen. De dingen waarbij niemand nee kan zeggen.

De achterkant van je bedrijf voelt veilig, maar levert niks op

De achterkant van je bedrijf is alles wat zich afspeelt buiten het zicht van je klant. Je website, je Canva-ontwerpen, je funnels, je planningen en je lijstjes. Het voelt vertrouwd om daar te werken, want het geeft je een gevoel van controle. Je kunt dingen verbeteren zonder risico. Je kunt alles perfectioneren zonder dat iemand er iets van vindt.

Maar eerlijk is eerlijk, de achterkant van je bedrijf levert geen klanten op. De voorkant doet dat wel.

De voorkant is het deel waar je zichtbaar bent, waar je in gesprek gaat met mensen, waar je vertelt wat je doet en waar je actief je aanbod deelt. Daar ontstaan de connecties, de gesprekken en uiteindelijk de klanten. Toch besteden de meeste ondernemers het grootste deel van hun tijd aan de achterkant, omdat de voorkant spannend voelt.

En dat snap ik. De voorkant is het stuk waar je risico loopt. Daar kun je afgewezen worden. Daar kun je een stilte krijgen na je aanbod. Daar kun je geconfronteerd worden met je eigen onzekerheid. Maar precies daar zit de groei.


Waarom we druk zijn, maar niet effectief

Het probleem is niet dat ondernemers niet willen werken. Het probleem is dat ze bezig zijn met de verkeerde dingen. We vullen onze dagen met taken die veilig voelen, maar geen omzet opleveren. Een nieuwe post maken, een plan uitwerken, de website aanpassen, nog even een cursus volgen. Het zijn allemaal acties die je het gevoel geven dat je bezig bent, maar ze brengen geen klanten dichterbij.

En ik begrijp dat het aantrekkelijk is om te blijven bij dat soort werk. Want zolang je aan het perfectioneren bent, hoef je niet te verkopen. Hoef je niemand te benaderen. Hoef je niet zichtbaar te zijn. Het is uitstelgedrag, maar dan in een professioneel jasje.

De ondernemers die wél groeien, hebben niet per se meer kennis, een beter aanbod of meer volgers. Ze hebben simpelweg de discipline om te doen wat nodig is, ook als het ongemakkelijk voelt. Ze nemen verantwoordelijkheid voor hun resultaten. Ze weten dat ondernemen niet alleen bestaat uit plannen, maar vooral uit actie.


De verschuiving die alles verandert

Op het moment dat je stopt met wachten tot iets of iemand anders het voor je oplost en besluit dat jij zelf verantwoordelijk bent voor je groei, verandert alles. Dan hoef je niet langer te hopen dat mensen vanzelf klant worden. Je weet dat je ze mag uitnodigen. Dan hoef je niet meer te wachten tot het juiste moment, want je creëert dat moment zelf.

En ja, dat voelt spannend. Je aanbod doen, zichtbaar zijn, mensen benaderen: het vraagt lef. Maar precies dat lef is wat je bedrijf vooruithelpt. Zodra je die verantwoordelijkheid pakt, voel je het verschil. Ondernemen gaat dan niet meer over overleven, maar over sturen.

Het gaat over kiezen welke acties er toe doen, weten wat echt resultaat oplevert en daar elke week tijd voor vrijmaken. Want groei komt niet van nog een plan, nog een idee of nog een Canva-template. Groei komt van doen.


De realistische conclusie

Het ligt wel aan jou. En dat is goed nieuws!

Want zolang jij degene bent die bepaalt, heb je invloed. En invloed betekent keuze. Jij kiest waar je je tijd, energie en aandacht in stopt. Als je meer klanten wilt, moet je meer tijd besteden aan de voorkant van je bedrijf. Dat betekent contact maken, gesprekken voeren, je aanbod doen en zichtbaar blijven, ook als het spannend voelt.

Ondernemen is geen eindeloze voorbereiding, maar een opeenvolging van keuzes en acties. Niet wachten tot het goed voelt, maar doen wat nodig is.

Dus stel jezelf vandaag de vraag: ben ik bezig met groei, of met uitstel?

Want het antwoord op die vraag bepaalt hoe snel je bedrijf echt vooruitgaat! 




Reacties